W instrukcji obsługi nie ma słowem wspomniane że mam lać olej mineralny, syntetyczny, albo pełnosyntetyczny. Nie wspomina też o żadnej marce. Jest podana specyfikacja jakościowa SG,SH i lepkościowa. Gwarancja nie ma tu znaczenia, bo mogę silnik zalać dowolnym olejem spełniającym podane normy.
Często i to NIESTETY wśród mechaników krąży legenda, że jak silnik ma przebieg xxx i jeździł na syntetyku to powinno się przejść na półsyntetyk a później to już na mineralny - BZDURA. Jeśli silnik jeździł na syntetyku i ma si dobrze, to do końca powinien z syntetyka korzystać.
Kolejny mit to ten że jak się już lata na półsyntetyku to go na pełen zmienić nie można. A niby czemu ... ?
To akurat wzięło się z cieknących silników i dotyczy to tych produkowanych do początku lat 90 tych. Stosowane wówczas uszczelniacze źle znosiły estry syntetyczne zawarte w olejach semisyntetycznych i półsyntetycznych.
Tak więc jeśli masz nowoczesny konstrukcyjnie silnik i latasz na półsyntetyku i chcesz go zmienić na full, to droga otwarta.
Mam tylko nadzieje, że nie ma wśród nas osób które do silnika o2o leją oleje samochodowe (znam osobiście taki przypadek). Tego robić NIE WOLNO. Oleje motocyklowe w swojej specyfikacji mają estru smarujące pracującą skrzynię biegów i mokre sprzęgło. Oleje samochodowe tego 'wypasu" nie mają.
Jeżeli stoicie przed dylematem który wybrać, zwróćcie uwagę na oleje pół i pełnosyntetyczne Castrola. Po wymianie zrobicie wielkie oczy jak aksamitnie potrafi w waszym o2o pracować skrzynia biegów.
Mój test porównawczy 2 wiodących olei.
Motul 300V 10w-40 vs Castrol Power 1 Racing 10w-50
Zmieniłem olej z Castrol na Motul (j.w.)
Po kilku jazdach na nowej oliwie podsumowanie jest następujące:
* Skrzynia biegów na motulu działa o wiele bardziej chamsko, jedynka wchodzi z dużym stukiem, czego na Castrolu nigdy nie było. (zwycięzca zdecydowany Castrol)
* Słyszalność skrzyni na biegu jałowym jest identyczna w obu przypadkach
* Praca silnik na biegu jałowym - identyczna
* Zużycie paliwa - identyczne
* Klasa jakości Motula to SG a Castrola SJ (zwycięża Castrol)
* Klasa lepkościowa Motula 10w-40 a Castrola 10w-50 (zwycięzca - Castrol)
* Cena Motula 55 zł /l, Castrol 45 zł/l (zwycięzca Castrol)
* Motul technologicznie pochodzi z 2003 roku Castrol z 2006 roku (zwyciężył Castrol)
Po przejechaniu około 2 tyś na Motulu, jeszcze swoją SV wylałem to to "coś" i wróciłem do Castrola. To nie jest reklama, ja oleju nie sprzedaje, nie jestem też powiązany z żadną firmą. "Róbta jak chceta"