Moim zdaniem w tego typu motocyklach (jak pewnie w większości motocykli) najważniejsze są rama i silnik.
Rama - sprawdzamy, czy rama nie była malowana, czy nie ma śladów prostowania, czy spawy są oryginalne, czy nie ma żadnych niepokojących wgnieceń w okolicach główki itp Oraz - co ważne - czy jest tabliczka znamionowa i oryginalne naklejki serwisowe
Lagi + główka - również sprawdzamy, czy nie ma śladów wgnieceń, prostowania, spawania itp
Silnik - wizualnie - odkręcamy boczne owiewki i patrzymy czy nie był myty, czy jest suchy, czy nie jest uszczelniany silikonem itp. Idealny silnik będzie suchy i przykurzony. WAŻNE: zawsze trzeba sprawdzić stan i kolor oleju (czy nie jest przelany ponad stan)
Praca silnika - na dzień dobry prosimy kupującego, żeby nie uruchamiał silnika przed naszym przyjazdem (musi być zimny). Po uruchomieniu generalnie mówiąc trzeba go osłuchać: czy nie ma niepokojących odgłosów, czy równo pracuje itp. Wolne obroty - powinny oscylować w okolicy 1 tys (nie 1,5 tys) i motor powinien na nich w miarę równo pracować. Po rozgrzaniu sprawdzamy, czy z rury nie wydobywa się biały lub niebieskawy dym (na zimnym silniku dym jest niegroźny - to z reguły para wodna)
Polowy test silnika - oczywiście o stanie silnika najwięcej powiedziałby pomiar ciśnienia sprężania, ale w większości przypadków niestety nie ma na to możliwości. Szybki polowy test polega na wbiciu jedynki i przy zaciśniętym przednim hamulcu próbie ruszenia aż do zaduszenia silnika. Jeżeli kontrolka oleju zapali się wcześniej niż silnik zgaśnie - należy szybko oddalić się z tego miejsca
Skrzynia biegów - warto się przejechać i sprawdzić czy biegi łatwo wchodzą, czy nic nie zgrzyta, warto przeciągnąć dwójkę i zobaczyć czy nie wypada (ale to zależy od konkretnych modeli i nie wiem czy wypadanie dotyczy któregoś biegu w Hajce)
Elektryka - oprócz świateł itp warto spojrzeć, czy elektryka nie była chałupniczo naprawiana (wiązki oklejone taśmą itp) i najważniejsze: czy komputer i wiązki dochodzące do komputera nie sprawiają wrażenia, że ktoś przy nich grzebał
Pozostałe elementy które warto sprawdzić, bo są kosztowne w wymianie:
- stan napędu
- stan opon
- stan tarcz i klocków
Warto też zwrócić uwagę na kosztowne akcesoria, które być może dostajemy typu:
- stalowy oplot
- wydech yoshimura
I na koniec to na co niektórzy traktują jako priorytet, czyli wygląd: czy owiewki są dobrze spasowane, czy nie były klejone (chociaż dla mnie to nie ma znaczenia) i ogólnie wygląd pozostałych elementów (siedzenie, plastiki itp) jest ok. Można też sprawdzić, czy nie ma resztek spalonej gumy w okolicach tylnej sprężyny
Jeszcze jedna bardzo ważna rzecz - właściciele. Jeżeli jest jeden właściciel przez kilka sezonów, jest pełna dokumentacja, komplet kluczyków itp to niewątpliwa zaleta
To tak w telegraficznym skrócie z mojego, subiektywnego punktu widzenia