Witam,
Świece powinno się wymieniać zgodnie z instrukcją, nie ważne, czy ładnie wyglądają i "jeszcze wydadzą" czy nie.
A jak często to zależy od typu moto i wskazań fabryki.
Voti, adresu nie mam, ale w skrócie wygląda to tak:
1) jasno szary, biały - mieszanka za uboga
2) beżyk, "kawa z mlekiem" - mieszanka prawidłowa
3) ciemnobrązowy, czarny - mieszanka za bogata
4) czarny z "futerkiem" lub zaolejony - przepalanie oleju
Kolor świec powinno się sprawdzać - i tu niektórzy się mocno zdziwią - na rozgrzanym silniku, jadąc z otwartą przepustnicą należy WYŁĄCZYĆ silnik (najlepiej kill-switchem) i UWAGA cały czas trzymać otwarty rollgaz.
Zatrzymać się, wtedy wykręcić świeczki.
Wiem, wydaje się to paranoiczne ale tak właśnie powinno się to robić.
Długa jazda na niskich obrotach a tym bardziej na ssaniu fałszuje kolor świec.
Ew. rozwiązanie to świece ColorTune do obserwacji koloru zapłonu mieszanki, wtedy raczej statycznie a nie w czasie jazdy
Najlepsza zaś metoda weryfikacji składu mieszanki to selektywna analiza każdego z garów przyrządem diagnostycznym. Nie na wszystkich moto jest to łatwe do zrobienia ale profesjonalne, dobrze wyposażone serwisy sobie z tym też radzą

pozdrawiam!
Kisiel