OLEJ SILNIKOWY
Moderator: bohas
Re: OLEJ SILNIKOWY
Odswiezam stary temat, ktory jest chyba obecnie na czasie.
Po zimie zaczniemy zapewne masowo wyminieniac olej i czesto pojawia sie pytanie: 'Czy moge wlac 100% syntetyk, skoro do tej pory jezdzilem na pol-syntetyku?', to na 99% mozna Oczywiscie powinno sie sprawdzic manual i wymagania API i JASO, ale generalnie syntetyki mozna spokojnie lac do silnikow ktore jezdzily na pol-syntetykach. Pisze o tym jak uslyszalem w pewnym autoryzowanym serwisie Y, ze 'po wlaniu 100% syntetyku bedzie mi sie slizgac sprzeglo i bedzie do wymiany'... :roll: :lol: Faktycznie, gdybym zalal motocykl 100% syntetykiem samochodowym, to tak zapewne by sie skonczylo Autoryzowany mechanik Y bardzo sie zdziwil, kiedy wytlumaczylem mu ze opowiada bzdury.
Po zimie zaczniemy zapewne masowo wyminieniac olej i czesto pojawia sie pytanie: 'Czy moge wlac 100% syntetyk, skoro do tej pory jezdzilem na pol-syntetyku?', to na 99% mozna Oczywiscie powinno sie sprawdzic manual i wymagania API i JASO, ale generalnie syntetyki mozna spokojnie lac do silnikow ktore jezdzily na pol-syntetykach. Pisze o tym jak uslyszalem w pewnym autoryzowanym serwisie Y, ze 'po wlaniu 100% syntetyku bedzie mi sie slizgac sprzeglo i bedzie do wymiany'... :roll: :lol: Faktycznie, gdybym zalal motocykl 100% syntetykiem samochodowym, to tak zapewne by sie skonczylo Autoryzowany mechanik Y bardzo sie zdziwil, kiedy wytlumaczylem mu ze opowiada bzdury.
-
- Śmigający po niebiańskich trasach
- Posty: 11
- Rejestracja: pt, 20 mar 2009, 22:36
- Województwo: -
Re: OLEJ SILNIKOWY
Pierwszą i jedyną zasadą postępowania powinno być zastosowanie się do zaleceń producenta silnika. Nowoczesne jednostki napędowe są mechanizmami wykonywanymi przy użyciu najnowszych technologii i ich konstrukcja pod względem parametrów ściśle odpowiada przeznaczeniu. W związku z tym współczesny stanowi element konstrukcyjny silnika i dlatego musi być spójny ze wszystkimi jego elementami zarówno pod względem wytrzymałości mechanicznej, chemicznej jak również termicznej.
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej ujemnej temperaturze
graniczna temperatura pompowalności
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
Klasy letnie natomiast wg:
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
maksymalna lepkość w temperaturze 100 °C
minimalna lepkość w temperaturze 150 °C i obciążeniu ścinającym równym 106 1/s (HTHS)
Dla większości użytkowników, lepkość to najważniejszy parametr oleju. Tymczasem informuje tylko o tym, jak olej zachowuje się w zależności od temperatury. Im niższa wartość przed literą W, tym lepiej olej sprawdza się w niskich temperaturach (czyli wolniej gęstnieje). Im wyższa jest druga wartość (po literze W), tym wolniej rzednie wraz ze wzrostem temperatury. Olej 0W-30 jest rzadki w całym zakresie temperatur (dzięki temu powoduje mniejsze opory). Olej 10W-60 nawet przy wysokich temperaturach nie spływa ze ścianek cylindrów.
W praktyce przedstawia się to się to następująco:
- dla klasy lepkości 0W, temperatura ta wynosi - 30°C do - 35°C,
- 5W - 25 do - 30°C,
- 10W - 20 do - 25°C,
- 15W - 15°C do - 20°C,
- 20W - 10°C do - 15°C,
- 25W - od -10°C do 0°C.
Drugi człon skali (skala 5 stopniowa, 20, 30, 40, 50 i 60) określa „wytrzymałość oleju”, czyli zachowania wszystkich właściwości w zakresie wysokich temperatur, czyli 100°C i 150°C.
Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, gdzie często oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Oleje oznaczane jako 15W i wyżej są z reguły olejami mineralnymi.
A i tak każdy wleje to na co się sam zdecyduje albo ktoś podpowie. Czy będzie to wybór dobry, wyśmienity czy wręcz fatalny nikt nie odpowie, bo ilu producentów, mechaników i całej rzeszy fachowców tyle też teorii. Spróbujcie napisać, z własnego doświadczenia, czego robić nie należy bo daje zgubne efekty. Może uczenie się na błędach innych będzie tańsze?
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej ujemnej temperaturze
graniczna temperatura pompowalności
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
Klasy letnie natomiast wg:
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
maksymalna lepkość w temperaturze 100 °C
minimalna lepkość w temperaturze 150 °C i obciążeniu ścinającym równym 106 1/s (HTHS)
Dla większości użytkowników, lepkość to najważniejszy parametr oleju. Tymczasem informuje tylko o tym, jak olej zachowuje się w zależności od temperatury. Im niższa wartość przed literą W, tym lepiej olej sprawdza się w niskich temperaturach (czyli wolniej gęstnieje). Im wyższa jest druga wartość (po literze W), tym wolniej rzednie wraz ze wzrostem temperatury. Olej 0W-30 jest rzadki w całym zakresie temperatur (dzięki temu powoduje mniejsze opory). Olej 10W-60 nawet przy wysokich temperaturach nie spływa ze ścianek cylindrów.
W praktyce przedstawia się to się to następująco:
- dla klasy lepkości 0W, temperatura ta wynosi - 30°C do - 35°C,
- 5W - 25 do - 30°C,
- 10W - 20 do - 25°C,
- 15W - 15°C do - 20°C,
- 20W - 10°C do - 15°C,
- 25W - od -10°C do 0°C.
Drugi człon skali (skala 5 stopniowa, 20, 30, 40, 50 i 60) określa „wytrzymałość oleju”, czyli zachowania wszystkich właściwości w zakresie wysokich temperatur, czyli 100°C i 150°C.
Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, gdzie często oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Oleje oznaczane jako 15W i wyżej są z reguły olejami mineralnymi.
A i tak każdy wleje to na co się sam zdecyduje albo ktoś podpowie. Czy będzie to wybór dobry, wyśmienity czy wręcz fatalny nikt nie odpowie, bo ilu producentów, mechaników i całej rzeszy fachowców tyle też teorii. Spróbujcie napisać, z własnego doświadczenia, czego robić nie należy bo daje zgubne efekty. Może uczenie się na błędach innych będzie tańsze?
Jerzy
Re: OLEJ SILNIKOWY
Z wlasnego doswiadczenia (zwiazanego z tematem wymiany oleju) moge powiedziec ze nie nalezy wkladac zbyt duzej sily w dokrecanie sruby w misce olejowej Efekt byl zaiscie zgubny: kosztowne helicoile Inwestycja w klucz dynamometryczny naprawde sie zwraca.jerzy pisze: Spróbujcie napisać, z własnego doświadczenia, czego robić nie należy bo daje zgubne efekty. Może uczenie się na błędach innych będzie tańsze?
-
- Po drugiej stronie Mocy
- Posty: 814
- Rejestracja: śr, 3 lis 2010, 17:21
- Województwo: świętokrzyskie
- Lokalizacja: Kielce 20% /Warszawa 80%
Re: OLEJ SILNIKOWY
To ja już nic z tego nie kumam :mrgreen:
Stosowałem olej Motul półsyntetyk 10W40.
Z tego co piszecie pełny syntetyk jest lepszy dla silnika motocykla?
Motul czy Castrol?
Stosowałem olej Motul półsyntetyk 10W40.
Z tego co piszecie pełny syntetyk jest lepszy dla silnika motocykla?
Motul czy Castrol?
_____________________________________________
MOTO: SUZUKI GSX-R 750 K5 ->GSX-R 750 L1 -> B.....jednoślad S1000R
T: 697894095
"BS is it not only a symbol, this is way of life"
MOTO: SUZUKI GSX-R 750 K5 ->GSX-R 750 L1 -> B.....jednoślad S1000R
T: 697894095
"BS is it not only a symbol, this is way of life"
Re: OLEJ SILNIKOWY
Ja rowniez jezdzilem na pol-syntetyku Motul 10W 40.
Teraz latam na 100% syntetyku Castrol Power 1 Racing 10W40.
Nie powiedzialem ze 100% 'jest lepszy' niz pol-syntetyk (choc uwazam ze do mojego silnika jest), tylko ze mozesz spokojnie lac 100% syntetyk do silnika ktory jezdzil na pol-syntetyku
Teraz latam na 100% syntetyku Castrol Power 1 Racing 10W40.
Nie powiedzialem ze 100% 'jest lepszy' niz pol-syntetyk (choc uwazam ze do mojego silnika jest), tylko ze mozesz spokojnie lac 100% syntetyk do silnika ktory jezdzil na pol-syntetyku
-
- Śmigający po niebiańskich trasach
- Posty: 11
- Rejestracja: pt, 20 mar 2009, 22:36
- Województwo: -
Re: OLEJ SILNIKOWY
Wszystko zależy od silnika. Sprawdź zalecenia producenta, weź też pod uwagę wiek i stan silnika.w_kozak pisze:To ja już nic z tego nie kumam :mrgreen:
Stosowałem olej Motul półsyntetyk 10W40.
Z tego co piszecie pełny syntetyk jest lepszy dla silnika motocykla?
Motul czy Castrol?
Jerzy
-
- BS Admin
- Posty: 5659
- Rejestracja: pt, 13 mar 2009, 09:02
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Legionowo
- Polubił posty: 164
- Otrzymane Polubienia: 17
- Kontakt:
Re: OLEJ SILNIKOWY
Ja też przestawiłem się od poprzedniej zmiany na ten sam Castrol i w/g mnie olej jest czystszy ( bardziej przejrzysty ), organo-leptycznie zachowuje swoją lepkość ( na tyle co mogę sprawdzić sam ) i skrzynia biegów jest nieco cichsza...Pit pisze:Ja rowniez jezdzilem na pol-syntetyku Motul 10W 40.
Teraz latam na 100% syntetyku Castrol Power 1 Racing 10W40.
Nie powiedzialem ze 100% 'jest lepszy' niz pol-syntetyk (choc uwazam ze do mojego silnika jest), tylko ze mozesz spokojnie lac 100% syntetyk do silnika ktory jezdzil na pol-syntetyku
Motocykl... i do pełni szczęścia już tylko chwila... chwila wolnego, pogoda i kompan na kole.
私は自分の守護天使が飛ぶより速く運転しない。
Daniel
501484808
CX500E=>B12sK6=>GSF1250GT=>
AN400=>CBF1000=>1200RT&1200GS
私は自分の守護天使が飛ぶより速く運転しない。
Daniel
501484808
CX500E=>B12sK6=>GSF1250GT=>
AN400=>CBF1000=>1200RT&1200GS
-
- Zmieniacz Żarówek
- Posty: 128
- Rejestracja: śr, 15 paź 2008, 08:37
- Województwo: dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław / Kalisz
Re: OLEJ SILNIKOWY
Opowiem Wam Bracia i Siostry moją historię olejową :beat:Pit pisze:Ja rowniez jezdzilem na pol-syntetyku Motul 10W 40.
Teraz latam na 100% syntetyku Castrol Power 1 Racing 10W40.
Nie powiedzialem ze 100% 'jest lepszy' niz pol-syntetyk (choc uwazam ze do mojego silnika jest), tylko ze mozesz spokojnie lac 100% syntetyk do silnika ktory jezdzil na pol-syntetyku
Do tej pory lałem 300V Motula (od zakupu GSRa, czyli w sierpniu 2008). W tym sezonie cena 300V przekroczyła granice absurdu (prawie 300zł za 4litry!). Kupiłem więc polecanego Castrola Power 1 Racing 10W50 za połowę tej kwoty, zalałem z nowym filtrem i zrobiłem pierwszą jazdę. Dodam, że nie wierzyłem w "bajki" o ciszej pracującej skrzyni (wkońcu lałem super olej MOTULa, jeden z najlepszych na rynku, kosztujący 1/10 średniej krajowej wypłaty). Pierwsza jazda i SZOK! CIĘŻKI SZOK! Co się stało ze skrzynią :?: Czy zimą ktoś mi wymienił skrzynię na produkt firmy Y :shock:
Jedynka zdecydowanie ciszej się zapina, nie jest to już wielkie JEB! tylko ładne KLONG Jadę dalej - dwójka. WOW!! Tylko musnąłem sprzęgło i bieg sam wskoczył, a ja nawet tego nie usłyszałem. Znów nie było głośnego JEB! :shock: Kolejne biegi - to samo... ale CZAD Wróciłem do garażu po godzinie testowania mojej nowej skrzyni biegów z wielkim bananem na gębie i niedowierzaniem. Ja myślałam, że GSR ma nieprecyzyjną i głośną skrzynię... Nie. Tylko olej miałem słaby. Skrzynia jest bardzo dobra :mrgreen: Trzy lata zajęło mi odkrycie dobrego oleju. Od zeszłej soboty polecam Castrola
GSR 600 K6
gg:1608017
tel: 502 339 034 albo 604 805 812
wojtek.matecki@gmail.com
http://www.bikepics.com/members/sherlock83/
gg:1608017
tel: 502 339 034 albo 604 805 812
wojtek.matecki@gmail.com
http://www.bikepics.com/members/sherlock83/
Re: OLEJ SILNIKOWY
Też mam problem...
Czy do mojego Marudy mam kupić Shella Advance 4T Ultra 10W-40 czy Castrola Power 1 Racing 4T 10W-40/10W-50 (full syntetyki) ??
Ma ktos doświadczenie przy takiej maszynie ??
Dylemat spory jest a zakup juz trzeba robić
Czy do mojego Marudy mam kupić Shella Advance 4T Ultra 10W-40 czy Castrola Power 1 Racing 4T 10W-40/10W-50 (full syntetyki) ??
Ma ktos doświadczenie przy takiej maszynie ??
Dylemat spory jest a zakup juz trzeba robić
-
- BS Brother
- Posty: 1381
- Rejestracja: pn, 6 lis 2006, 19:02
- Województwo: dolnośląskie
- Lokalizacja: Kiełczów
- Otrzymane Polubienia: 2
Re: OLEJ SILNIKOWY
też niestety byłem NIEZADOWOLONY z Motula (jednym z efektów była też głośniejsza skrzynia), przy czym jest to najczęściej podrabiany i mieszany z innymi olej, osobiście najczęściej kupuję Valvoline
http://picasaweb.google.pl/Bogdi64
--------------------------------------
dwa garnki V - na dwóch kołach
A1 RH-
tel. 0603 765 563
--------------------------------------
dwa garnki V - na dwóch kołach
A1 RH-
tel. 0603 765 563
-
- BS Brother
- Posty: 737
- Rejestracja: pn, 22 gru 2008, 21:56
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: OLEJ SILNIKOWY
Jest coś nowego w ofercie Motula a mianowicie 7100 10W60 cenę poznam jutro ale około 200 za 4 l. a parametrami na papierze wygląda lepiej niż agip racing 10W60 ( teraz eni i-raid motogp 10W60)cena 44 za 1l. Jeśli chodzi o castrola to wypowiem się po zmianie ponieważ moja maszyna od nowości na nim lata a na moje odczucia skrzynka mogłaby być cichsza.
Popylacz torowy Daytona 675
Gsxr 600 K8- U Kossy w posiadaniu.
Gsxf 600 '99- sprzedany
tel. 509536349
0Rh+
Gsxr 600 K8- U Kossy w posiadaniu.
Gsxf 600 '99- sprzedany
tel. 509536349
0Rh+
Re: OLEJ SILNIKOWY
Mój bandzior jeździ na półsyntetyku (nie wiem jakiej firmy) i był wymieniany przy 10tys.
Obecnie ma przejechane 14tys i na ten sezon chcę go wymienić.
Dużo osób chwali castrol power 1 racing 4t 10w50 będzie to dobry olej dla niego?
Obecnie ma przejechane 14tys i na ten sezon chcę go wymienić.
Dużo osób chwali castrol power 1 racing 4t 10w50 będzie to dobry olej dla niego?
-
- BS Brother
- Posty: 737
- Rejestracja: pn, 22 gru 2008, 21:56
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: OLEJ SILNIKOWY
Latałem na agipie dwa sezony i jestem bardzo zadowolony. Praca skrzyni znacząco się poprawiła. W tym roku zakupiłem motula 7100 i chciałem porównać ale Biala perła zmieniła właściciela.AVAIO pisze:Jest coś nowego w ofercie Motula a mianowicie 7100 10W60 cenę poznam jutro ale około 200 za 4 l. a parametrami na papierze wygląda lepiej niż agip racing 10W60 ( teraz eni i-raid motogp 10W60)cena 44 za 1l. Jeśli chodzi o castrola to wypowiem się po zmianie ponieważ moja maszyna od nowości na nim lata a na moje odczucia skrzynka mogłaby być cichsza.
Ostatnio natknąłem się na produkty firmy Royal Purple. Test na YouTube ich olejów w porównaniu z innymi wiodącymi w stanach wyglądały imponująco. Jakość tych olejów przekracza klasyfikację API? Czy ktoś miał doświadczenia z tymi olejami?
Popylacz torowy Daytona 675
Gsxr 600 K8- U Kossy w posiadaniu.
Gsxf 600 '99- sprzedany
tel. 509536349
0Rh+
Gsxr 600 K8- U Kossy w posiadaniu.
Gsxf 600 '99- sprzedany
tel. 509536349
0Rh+
-
- BS Brother
- Posty: 284
- Rejestracja: czw, 3 maja 2012, 08:15
- Województwo: lubelskie
- Lokalizacja: Biała-Podlaska
Re: OLEJ SILNIKOWY
Ja śmigam na MOTUL . Olej jest de best.Jeśli chodzi czy syntetyk czy syntetyk to ostatnio wyczytałem że są to oleje o bardzo dobrych parametrach.Jeśli chodzi o wymianę to są dwie szkoły.Jedna mówi wymieniać druga nie wymieniać.Ja na początku tamtego sezonu wymieniłem olej.Ale nie wyjeździłem kilometrów.A w tym roku postanowiłem nie zmieniać oleju.Bo chyba nie ma to sensu.Olej ma swoją barwę i nie jest przepalony.Ale wybór należy do ciebie.
Re: OLEJ SILNIKOWY
O i warto poczytac było, bo u mnie też jest JEB, JEB. Czyli Motul 10W40 półsyntetyk pójdzie do kanału. COś mi sie widzi,z ę te oleje Motula jak wiele innych produktów na różnych branżach są po prostu przereklamowane zwyczajnie.Sherlock pisze:Opowiem Wam Bracia i Siostry moją historię olejową :beat:Pit pisze:Ja rowniez jezdzilem na pol-syntetyku Motul 10W 40.
Teraz latam na 100% syntetyku Castrol Power 1 Racing 10W40.
Nie powiedzialem ze 100% 'jest lepszy' niz pol-syntetyk (choc uwazam ze do mojego silnika jest), tylko ze mozesz spokojnie lac 100% syntetyk do silnika ktory jezdzil na pol-syntetyku
Do tej pory lałem 300V Motula (od zakupu GSRa, czyli w sierpniu 2008). W tym sezonie cena 300V przekroczyła granice absurdu (prawie 300zł za 4litry!). Kupiłem więc polecanego Castrola Power 1 Racing 10W50 za połowę tej kwoty, zalałem z nowym filtrem i zrobiłem pierwszą jazdę. Dodam, że nie wierzyłem w "bajki" o ciszej pracującej skrzyni (wkońcu lałem super olej MOTULa, jeden z najlepszych na rynku, kosztujący 1/10 średniej krajowej wypłaty). Pierwsza jazda i SZOK! CIĘŻKI SZOK! Co się stało ze skrzynią :?: Czy zimą ktoś mi wymienił skrzynię na produkt firmy Y :shock:
Jedynka zdecydowanie ciszej się zapina, nie jest to już wielkie JEB! tylko ładne KLONG Jadę dalej - dwójka. WOW!! Tylko musnąłem sprzęgło i bieg sam wskoczył, a ja nawet tego nie usłyszałem. Znów nie było głośnego JEB! :shock: Kolejne biegi - to samo... ale CZAD Wróciłem do garażu po godzinie testowania mojej nowej skrzyni biegów z wielkim bananem na gębie i niedowierzaniem. Ja myślałam, że GSR ma nieprecyzyjną i głośną skrzynię... Nie. Tylko olej miałem słaby. Skrzynia jest bardzo dobra :mrgreen: Trzy lata zajęło mi odkrycie dobrego oleju. Od zeszłej soboty polecam Castrola
Co do tego co leja w fabryce to leją to co najtaniej wychodzi. W skali produkcji wielu tysiecy motocykli daje to wymierne korzyści finansowe nie ma co sie po głowie drapac. leja to co nie zaszkodzi, a zrobi oszędności dla producenta. Wszyscy tak robią. Podobnie opony na pierwszy montaż to zazwyczaj liga bardzo budżetowa.
Dobrze było poczytać posty Kolegi Kronos Madrze człowiek prawi. 10W50 za 2 tys km będzie smarował mojego GSRa. Zaden tam Motul tylko Valvoline albo Castrol z Niemiec