GSX 600F brak iskry,przepalanie bezpiecznika zapłonu

Tutaj możecie znaleźć lub podzielić się opiniami na temat motocykli z klasy On Road, a także zapytać się innych użytkowników w sprawie dręczącego Was problemu...

Moderator: bohas

Andrzej

GSX 600F brak iskry,przepalanie bezpiecznika zapłonu

Post autor: Andrzej »

Witajcie,
Jak to w życiu bywa problemy dopadły i mnie :? , pomimo tego że ze wszystkim jakoś sobie radzę to tym razem potrzebuję Waszej porady.
Pierwsze objawy awarii pojawiły się podczas deszczu, silnik zaczął przerywać, wibrować przy ok 4 tyś obr, czyli standardowy objaw braku lub przerwach w zapłonie na dwóch cylindrach, dojechaliśmy z małżonką szczęśliwie do domu chyba tylko dlatego że przestało padać. Moto trafiło do garażu, wyschło, odpalony po kilku dniach i pracuje na dwa cylindry, po chwili zaskoczył na wszystkie cztery pomyślałem że ok czasem tak już się zdarzało. Ruszam w drogę, słoneczko świeci jest ok, droga powrotna deszcz i znowu problem z przerywaniem i wibracjami, tym razem nie dojechał, obrotomierz nagle umarł, powód - przepalony bezpiecznik zapłonu, rozrusznik nie działa. Kolejna noc w garażu, wymiana bezpiecznika włączenie zapłonu i ....... zonk natychmiast wywala bezpiecznik,najciekawsze jest to że po odłączeniu przewodu z uzwojenia pierwotnego prawej cewki nie przepala bezpiecznika. Pytanie jest takie czy to możliwe że cewka ma zwarcie i przez to wywala bezpiecznik? siedzę nad schematem kilka dni i nic mi już do głowy nie przychodzi. Pomierzyłem rezystancję uzwojeń pierwotnych w obu cewkach i tak: lewa 3,1 ohm ,prawa (prawdopodobnie padnięta) 0,9 ohm. Kolejne pytanie czy możliwe jest aby został uszkodzony moduł zapłonu?

Gdyby ceny części były niższe to pewnie bym nie pytał ale koszt cewki to ponad 120€ a moduł zapłonu ponad 700€ (nowe) :twisted: używki raczej muszę szukać w PL bo w FIN ciężko zdobyć
bohas
Moderator
Moderator
Posty: 2052
Rejestracja: wt, 14 lis 2006, 09:58
Województwo: opolskie
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: GSX 600F brak iskry,przepalanie bezpiecznika zapłonu

Post autor: bohas »

Andrzej pisze:[...]najciekawsze jest to że po odłączeniu przewodu z uzwojenia pierwotnego prawej cewki nie przepala bezpiecznika. Pytanie jest takie czy to możliwe że cewka ma zwarcie i przez to wywala bezpiecznik?[...]
Sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie :) Dokonany pomiar już mówi, że skoro na jednej jest 3,1 ohm a na drugiej 0,9 ohm to coś nie gra. Możesz podpiąć tą sprawną cewkę w miejsce uszkodzonej i zobaczyć czy wywala bezpiecznik. Stwierdzisz czy cewka robi zwarcie czy wina modułu.
Andrzej

Re: GSX 600F brak iskry,przepalanie bezpiecznika zapłonu

Post autor: Andrzej »

Wczoraj zamówiłem cewkę, na 100% padła, nie ma kompletnie żadnej rezystancji na uzwojeniu wtórnym,jest przerwany obwód - powinno być ok 35 kohm,
Moduł - tu niestety może być problem,obawiam się że jest jednak uszkodzony, dziś kolejny raz na spokojnie pomierzyłem wszystko.... kiedy walka się zakończy nieomieszkam napisać co dokładnie było przyczyną, będzie dla potomnych ;)
Andrzej

Re: GSX 600F brak iskry,przepalanie bezpiecznika zapłonu

Post autor: Andrzej »

A więc jak obiecałem tak czynię, problem został rozwiązany.Przyczyną awarii była uszkodzona cewka zapłonowa która spowodowała uszkodzenie jednego z tranzystorów w module zapłonowym. Początkowo myślałem że powodem uszkodzenia modułu była woda, po dokładnych oględzinach modułu okazało się że uszczelnienie jest popękane i mogła sie do środka dostać woda

Obrazek

niestety nie, próbowałem to ustrojstwo rozebrać, nie da się :angry_smile: cała płytka jest zatopiona w tej gumie. Nie ma możliwości aby wtargnęła tam woda nawet jak wrzucimy moduł do kałuży.
Suzuki najwidoczniej zastosowała zbyt duży bezpiecznik w obwodzie zapłonu, kiedy uzwojenie pierwotne cewki ulegnie uszkodzeniu powodując zwarcie, może uszkodzić, a wręcz prawie napewno uszkodzi moduł zapłonu, poprostu tranzystory nie wytrzymują chwilowego zbyt dużego natężenia i zanim spaleniu ulegnie bezpiecznik, wysiada moduł.
Deszcz prawdopodobnie przyczynił sie do ostatecznego unicestwienia cewki która ubiła moduł :evil:

Koszt naprawy:

Obrazek
Cewka zapłonowa nowa 140€ z przesyłką
prawidłowe oporności:
uzwojenie pierwotne (niskiego napięcia) ok. 3 ohm
uzwojenie wtórne (wysokiego napięcia) mierzone pomiędzy fajkami cewki:
bez fajek - 15 kohm
z fajkami - 35 kohm

Moduł zapłonu:
nowy ok 700€, kupiłem używany na allegro za 135 PLN z przesyłką

To chyba tyle, mam nadzieję że sie przyda :wink:


Zuzia od jutra prawdopodobnie wraca na drogę :twisted:
bohas
Moderator
Moderator
Posty: 2052
Rejestracja: wt, 14 lis 2006, 09:58
Województwo: opolskie
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: GSX 600F brak iskry,przepalanie bezpiecznika zapłonu

Post autor: bohas »

Dzięki za info. Przyda się na pewno dla potomnych. BTW ceny za części nowe są kosmiczne. Za 700€ kupujesz całego GSXF od 88 do 95r na chodzie i masz wszystkie części na wymianę :D
ODPOWIEDZ