Sprzeglo
Sprzeglo
Witam
Po zmianie oleju zaczelo slizgac sie sprzeglo :? , czy moze to byc spowodowane przez olej (Orlen Platinum 10W50), czy to tylko zbieg okolicznosci i czeka mnie wymiana tarcz ? Slizgania nie odczuwa sie na jedynce i dwojce dopiero na wyzszych biegach przy przyspieszaniu moto ciagnie ladnie do pewnych obrotow a pozniej gwaltownie obroty rosna a moto nie przyspiesza (znaczy sie przyspiesza ale nie proporcjonalnie do obrotów).
Pozdrawiam.
Po zmianie oleju zaczelo slizgac sie sprzeglo :? , czy moze to byc spowodowane przez olej (Orlen Platinum 10W50), czy to tylko zbieg okolicznosci i czeka mnie wymiana tarcz ? Slizgania nie odczuwa sie na jedynce i dwojce dopiero na wyzszych biegach przy przyspieszaniu moto ciagnie ladnie do pewnych obrotow a pozniej gwaltownie obroty rosna a moto nie przyspiesza (znaczy sie przyspiesza ale nie proporcjonalnie do obrotów).
Pozdrawiam.
Trial poprosiłeś mnie o moje zdanie na ten temat, więc napiszę, choć unikam pisania gdy czegoś nie jestem pewien lub gdy moja opinia niewiele wniesie!!!
Po pierwsze to dlaczego taki olej??? Ale to już inny temat!!! Poczytaj ostatnie posty gdzie ja i kilka osób wypowiadało się na temat oleju... tym bardziej przy tak dobrym motorze nie ma co oszczędzać!!!
Większej zależności między zmianą oleju a sprzęgłem nie bardzo mogę się doszukać... rozumiem iż masz mokre sprzęgło??
Sprawdzałeś linkę od sprzęgła?? Smarowałeś ją?? Może jest gdzieś zagięta i gdzieś się przycina?? Sprawdź czy luźno chodzi w pancerzu?? czy po odpuszczeniu do końca klamki sprzęgła linka jest naprężona czy luźna... może naciąg linki się przestawił lub zagiął się pancerz albo linka a może się ona zanieczyściła... lub, może, albo...
Sprawdź to... jeśli to nie pomoże to będziemy dumać dalej bo narazie ciężko mi coś więcej napisać sensownego...
Po pierwsze to dlaczego taki olej??? Ale to już inny temat!!! Poczytaj ostatnie posty gdzie ja i kilka osób wypowiadało się na temat oleju... tym bardziej przy tak dobrym motorze nie ma co oszczędzać!!!
Większej zależności między zmianą oleju a sprzęgłem nie bardzo mogę się doszukać... rozumiem iż masz mokre sprzęgło??
Sprawdzałeś linkę od sprzęgła?? Smarowałeś ją?? Może jest gdzieś zagięta i gdzieś się przycina?? Sprawdź czy luźno chodzi w pancerzu?? czy po odpuszczeniu do końca klamki sprzęgła linka jest naprężona czy luźna... może naciąg linki się przestawił lub zagiął się pancerz albo linka a może się ona zanieczyściła... lub, może, albo...
Sprawdź to... jeśli to nie pomoże to będziemy dumać dalej bo narazie ciężko mi coś więcej napisać sensownego...
Witam
Panowie, tak sobie siedzę i czytam o tych olejach i dochodzę do wniosku że nie wszystkie nadają się do mokrego sprzęgła, a przynajmniej producenci nie uznali za stosowne umieścić tej informacji w opisie produktu.
Na stronie Shell znalazłem informacje, które potwierdzają moją teorię:
„Jeśli twój motocykl ma mokre sprzęgło możesz spotkać się z poważnymi problemami. Olej (...), sprzedawany do konwencjonalnych silników samochodowych, często zawiera związki modyfikujące tarcie pomiędzy stykającymi się powierzchniami metalu i ułatwiają gładką i efektywną pracę silnika samochodowego. W wielu przypadkach te modyfikatory działają jak trucizna dla systemu mokrego sprzęgła, ponieważ redukują one tarcie powodując ślizganie sprzęgła i jego przegrzewanie, co może prowadzić do całkowitego i pracochłonnego przeglądu. Dodatkowo te oleje są przeważnie za rzadkie, aby rzetelnie chronić sprzężoną skrzynię biegów.”
Znalazłem kilka motocyklowych olei które mają adnotację o stosowaniu ich do mokrych sprzęgieł
Pół-syntetyki:
Castrol ACT>EVO 4T
. Specyfikacje: API SG, JASO (T903) MA
. SAE: SAE 10W40
Valvoline Dura Blend 4T
. Specyfikacje: API SG, JASO MA
. SAE: SAE 10 W 40
JMC 4-T Motoroil Multilight
. Specyfikacje: API SJ, JASO MA
. SAE: 10W40
Full-syntetyki:
JMC 4-T Motoroil Synth SR 4T
. Specyfikacje: kl.jakości przewyższa API SJ, JASO MA
. SAE: 5W40
Motul 300V 4T SPORT
. Specyfikacje: API SG, CCMC G-5
. SAE: SAE 10W40
Motul 300V COMPETITION
. Specyfikacje: API SG, CCMC G-4
. SAE: SAE 15W50
Valvoline Syn Power 4T
. Specyfikacje: API SG, JASO MA
. SAE: SAE 10 W 40
Castrol R4 Superbike
. Specyfikacje: API SG, JASO (T903) MA
. SAE: SAE 10W50
Jestem przekonany że nie są to wszystkie oleje, których producenci zapewniają o możliwości ich stosowania z mokrym sprzęgłem, ale może komuś to pomoże w wyborze oleum do rumaka.
A oto legenda:
Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
Klasa jakości oleju - klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute).
SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
SJ - Oznacza priorytet - dla "benzyniaka"
Japanese Automotive Standards Organization (JASO)ma dwie klasyfikacje - MA wyższa skuteczność MB niższa skuteczność.
ISO jest skrótem od International Standards Organization
Pozdrawiam
Krzysiek
Vz 800 Czysta Desperacja
Panowie, tak sobie siedzę i czytam o tych olejach i dochodzę do wniosku że nie wszystkie nadają się do mokrego sprzęgła, a przynajmniej producenci nie uznali za stosowne umieścić tej informacji w opisie produktu.
Na stronie Shell znalazłem informacje, które potwierdzają moją teorię:
„Jeśli twój motocykl ma mokre sprzęgło możesz spotkać się z poważnymi problemami. Olej (...), sprzedawany do konwencjonalnych silników samochodowych, często zawiera związki modyfikujące tarcie pomiędzy stykającymi się powierzchniami metalu i ułatwiają gładką i efektywną pracę silnika samochodowego. W wielu przypadkach te modyfikatory działają jak trucizna dla systemu mokrego sprzęgła, ponieważ redukują one tarcie powodując ślizganie sprzęgła i jego przegrzewanie, co może prowadzić do całkowitego i pracochłonnego przeglądu. Dodatkowo te oleje są przeważnie za rzadkie, aby rzetelnie chronić sprzężoną skrzynię biegów.”
Znalazłem kilka motocyklowych olei które mają adnotację o stosowaniu ich do mokrych sprzęgieł
Pół-syntetyki:
Castrol ACT>EVO 4T
. Specyfikacje: API SG, JASO (T903) MA
. SAE: SAE 10W40
Valvoline Dura Blend 4T
. Specyfikacje: API SG, JASO MA
. SAE: SAE 10 W 40
JMC 4-T Motoroil Multilight
. Specyfikacje: API SJ, JASO MA
. SAE: 10W40
Full-syntetyki:
JMC 4-T Motoroil Synth SR 4T
. Specyfikacje: kl.jakości przewyższa API SJ, JASO MA
. SAE: 5W40
Motul 300V 4T SPORT
. Specyfikacje: API SG, CCMC G-5
. SAE: SAE 10W40
Motul 300V COMPETITION
. Specyfikacje: API SG, CCMC G-4
. SAE: SAE 15W50
Valvoline Syn Power 4T
. Specyfikacje: API SG, JASO MA
. SAE: SAE 10 W 40
Castrol R4 Superbike
. Specyfikacje: API SG, JASO (T903) MA
. SAE: SAE 10W50
Jestem przekonany że nie są to wszystkie oleje, których producenci zapewniają o możliwości ich stosowania z mokrym sprzęgłem, ale może komuś to pomoże w wyborze oleum do rumaka.
A oto legenda:
Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
Klasa jakości oleju - klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute).
SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
SJ - Oznacza priorytet - dla "benzyniaka"
Japanese Automotive Standards Organization (JASO)ma dwie klasyfikacje - MA wyższa skuteczność MB niższa skuteczność.
ISO jest skrótem od International Standards Organization
Pozdrawiam
Krzysiek
Vz 800 Czysta Desperacja
Ostatnio zmieniony pt, 1 kwie 2005, 16:11 przez Moto, łącznie zmieniany 1 raz.
no i nadszedł czas, żeby wymienić olej...
myślałem o tym castrolu Act>Evo 4T, ale niestety nie jest on już produkowany. w zamian jest dostępny nowy olej półsyntetyczny castrola: GPS 4T.
i tu mam pytanie: czy ktoś już to wlał do motocykla i czy wiecie cokolwiek na temat tego nowego oleju - tzn. co zmieniono względem poprzednika???
poza tym castrol stał się w mojej okolicy trudno dostępny, a koleś handlujący olejami namawia mnie na mobil1 ("sprzedaje go dużo i nikt nie narzeka"), z tym, że były wcześnie na tym forum negatywne opinie na temat mobil1...
nie chce podjąć złej decyzji (za taką uważam wlanie motula 15w50 w poprzednim sezonie), a poza tym ważna jest dla mnie także dostępność danego oleju za granicą (w razie "dolewki")...
myślałem o tym castrolu Act>Evo 4T, ale niestety nie jest on już produkowany. w zamian jest dostępny nowy olej półsyntetyczny castrola: GPS 4T.
i tu mam pytanie: czy ktoś już to wlał do motocykla i czy wiecie cokolwiek na temat tego nowego oleju - tzn. co zmieniono względem poprzednika???
poza tym castrol stał się w mojej okolicy trudno dostępny, a koleś handlujący olejami namawia mnie na mobil1 ("sprzedaje go dużo i nikt nie narzeka"), z tym, że były wcześnie na tym forum negatywne opinie na temat mobil1...
nie chce podjąć złej decyzji (za taką uważam wlanie motula 15w50 w poprzednim sezonie), a poza tym ważna jest dla mnie także dostępność danego oleju za granicą (w razie "dolewki")...
sprzęgło
Witam po przerwie.
Na wstępie chciałbym odpowiedzieć (hipotetycznie) na pytanie Dariusza.
Muszę zaznaczyć że nie jestem pewny w 100% że mam rację.
Współczesne oleje mają bardzo wiele dodatków, które w brew pozorom nie mają takiego samego składu chemicznego :o) a co za tym idzie nie powinno się ich mieszać.
Wydaje mi się że podczas zmiany oleju nie został "wyczyszczony" silnik a nowy olej w połączeniu z resztkami starego spowodował reakcję, której skutki odczułeś.
Twoja teoria o ?zbiegu okoliczności? jest równie dobra.
Szanowny kolego Jajo
Pomimo iż moja najdłuższa wyprawa była dość krótka (1600km) to nie ruszam się z domu bez buteleczki z doleweczką (jeszcze nigdy - odpukać- nie musiałem z niej korzystać)
Jeśli chcesz możesz przejść na olej pół-syntetyczny z listy którą znajdziesz w moim poście w tym samym wątku, który jest nadal produkowany (najmocniej przepraszam za to że podałem olej "nieaktualny", ale zrobiłem nieświadomie - gupi jezdem)
Wszystkie oleje z listy chodzą w tej samej wadze (można je stosować do tych samych silników)
Ponieważ i tak, jak sam napisałeś, musisz zmienić olej to ode mnie dostaniesz tylko jedną radę (z doświadczenia), jeśli tylko Twój motocykl jest do tego "gotowy" przejdź na full-syntetyk.
Zawsze kup więcej niż ci potrzeba (gwarantuje spokojny sen w trakcie przelotów - a jak się skończy smar do łańcucha to producent zaleca stosowanie doraźnie jako smarowidło (chlapidło- kropidło) )
Pozdrawiam
Krzysiek
VZ800 Czysta Desperacja
P.S.
A Mobil to dobry olej tylko że VZ800 to cholernie wymagający silnik.
Podejrzewam że silniki z bardziej pojemną miską olejową i z inną cyrkulacją mogą na nim latać bez ograniczeń. (pozostali ziomale na czopkach i ścigach leją se go i nic.:o))
Na wstępie chciałbym odpowiedzieć (hipotetycznie) na pytanie Dariusza.
Muszę zaznaczyć że nie jestem pewny w 100% że mam rację.
Współczesne oleje mają bardzo wiele dodatków, które w brew pozorom nie mają takiego samego składu chemicznego :o) a co za tym idzie nie powinno się ich mieszać.
Wydaje mi się że podczas zmiany oleju nie został "wyczyszczony" silnik a nowy olej w połączeniu z resztkami starego spowodował reakcję, której skutki odczułeś.
Twoja teoria o ?zbiegu okoliczności? jest równie dobra.
Szanowny kolego Jajo
Pomimo iż moja najdłuższa wyprawa była dość krótka (1600km) to nie ruszam się z domu bez buteleczki z doleweczką (jeszcze nigdy - odpukać- nie musiałem z niej korzystać)
Jeśli chcesz możesz przejść na olej pół-syntetyczny z listy którą znajdziesz w moim poście w tym samym wątku, który jest nadal produkowany (najmocniej przepraszam za to że podałem olej "nieaktualny", ale zrobiłem nieświadomie - gupi jezdem)
Wszystkie oleje z listy chodzą w tej samej wadze (można je stosować do tych samych silników)
Ponieważ i tak, jak sam napisałeś, musisz zmienić olej to ode mnie dostaniesz tylko jedną radę (z doświadczenia), jeśli tylko Twój motocykl jest do tego "gotowy" przejdź na full-syntetyk.
Zawsze kup więcej niż ci potrzeba (gwarantuje spokojny sen w trakcie przelotów - a jak się skończy smar do łańcucha to producent zaleca stosowanie doraźnie jako smarowidło (chlapidło- kropidło) )
Pozdrawiam
Krzysiek
VZ800 Czysta Desperacja
P.S.
A Mobil to dobry olej tylko że VZ800 to cholernie wymagający silnik.
Podejrzewam że silniki z bardziej pojemną miską olejową i z inną cyrkulacją mogą na nim latać bez ograniczeń. (pozostali ziomale na czopkach i ścigach leją se go i nic.:o))