zgłębiłem temat rejestracji przy okazji nowego nabytku: KINGQUAD LT-A450Xi

, otóż od niesapełna dwóch lat nie da sie przeprowadzić homologacji dla pojazdów produkowanych seryjnie, albo jest homologacja producenta albo żadna, nie ma też juz czegoś takiego jak jednostkowy import i przeprowadzenie procedury homologacji. Pojazdy typy SAM też mają pod górke i możliwość homologacji jest czysto teoretyczna. Zatem brak homologacji (dopuszczenia do ruchu drogowego) = brak możliwości rejestracji. Mój quad choć K9 jest fabrycznie nowy i został tydzień temu uruchomiony w salonie, dotarł do mnei z 0 km przebiegu i 0,5 mt/h pracy

. Homologacji nie ma i mieć nie może.
Ubezpieczyłem go OC (PZU kategoria quad w polisie nr VIN), ustawowo jest taki obowiązek najpóżniej w dniu rejestracji lub w przypadku nie rejestrowania w dniu wprowadzenia do ruchu (i tu ustawodawca nie rozróżnia czy chodzi o ruch drogowy czy używanie na bezdrożach). W przypadku kontroli na asfalcie grozi mi 100zł mandatu 1 pkt. karny za poruszanie sie pojazdem niedopuszczonym do ruchu ale OC posiadaczy pojazdów mechanicznych mam wiec kilka tysi za brak i holowanie nie grozi.
Jesli ktoś sie uprze na rejestracje pozostaje tylko rynek wtórny, jesli pojazd był juz rejestrowany w UE to o homologacje nikt pytać nie będzie i poprostu przerejestrują na nowego właściciela. Mozna też spotkac fabrycznie nowe ale z rocznika 2010/2011 juz zarejestrowane quady (był czas partyzantki kiedy prywatni importerzy, rzadziej salony "załatwiały" jednostkową homologacje w cenie 1000-1500 zł w pakiecie z badziewnymi kierunkami i lusterkiem) ale typowych crossów to nie spotkałem.
Były też kombinacje z uznaniem jako pojazd wolnobieżny (nie ma potrzeby rejestracji) czy rejestracją jako ciągnik rolniczy ale to też już przeszłość a z ciekawostek to w takim przypadku z tyłu musi być trójkąt ostrzegawczy i na wyposażeniu gaśnica
