FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu

Tutaj możecie znaleźć lub podzielić się opiniami na temat motocykli z klasy On Road, a także zapytać się innych użytkowników w sprawie dręczącego Was problemu...

Moderator: bohas

figer
BS Brother
BS Brother
Posty: 1354
Rejestracja: sob, 29 paź 2005, 18:39
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Dobczyn

FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu

Post autor: figer »

FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu (by FIGER)

Witam,
Niektórzy popaprańcy tacy jak ja chcieliby uzyskać trochę więcej informacji na temat swojej trasy niż przekazuje nam podstawowy zestaw wskaźników. Inni przebudowują swojego sprzęta na streeta i nie chcą wydawać kasy na nowy prędkościomierz bo i tak przód nie będzie już oryginalny, a zegary poleciały w czasie dzwona.

Dobrym patentem na takie "zachcianki" jest zamontowanie w swoim motocyklu licznika rowerowego. :D
Dzięki temu uzyskamy zależnie od modelu takie informacje jak:
Funkcje podstawowe:
- prędkość aktualna
- prędkość maksymalna
- prędkość średnia
- porównanie prędkości średniej i aktualnej
- zegar
- stoper
- rzeczywisty czas jazdy

Funkcje dodatkowe:
- dystans wycieczki z możliwością ustawienia i odliczania wstecz - bardzo pożyteczna funkcja
- dwa rozmiary kół
- dystans całkowity dla motocykla 1
- dystans całkowity dla motocykla 2 (jeżeli ktoś ma 2 motocykle np. szosowy + enduro)
- sumaryczny dystans całkowity (1+2)
- sumaryczny czas jazdy
Licznik rowerowy z dokładnie ustawionym obwodem koła jest super dokładnym narzędziem pomiarowym i dzięki niemu możemy zobaczyć na ile kilometrów chciała nas oszukać fabryka ;)

Początkowo taki projekt wydaje się banalny w realizacji, jednak jest on taki ale tylko dla Pomysłowego Dobromira.

Pierwszym problemem jest dobranie odpowiedniego licznika.
Ja po długim poszukiwaniu doszedłem do wniosku, że najlepsze do tego są liczniki firmy SIGMA (nie jestem w żaden sposób związany ani z tą firmą, ani w ogóle z przemysłem akcesoriów rowerowych i nie mam interesu w zachwalanie konkretnej marki - po prostu te liczniki są łatwo dostępne i spełniają świetnie swoje zadanie). Być może znajdziecie jakiś inny pasujący wam model. Zasada działania powinna być identyczna. Do liczników tych można dokupić oświetlenie, tak że można odczytywać dane również w nocy.

Najśmieszniejsze jest to, że do najszybszych sprzętów najlepiej nadają się najprostsze modele.
Spowodowane to jest tym, że np.:
- Model BC500, który jest modelem prawie podstawowym może pokazać max speed 300km/h i pracuje z częstotliwością 40HZ (czyli odbiera 40 impulsów na sekundę). W tej grupie jest też "kultowy" model Targa, który ma grubszy i wytrzymalszy przewód idący od sensora i tytanową nakładkę na obudowie (już nie produkowany, ale wciąż do kupienia).
- BC800 max speed 300km/h przy częstotliwości 24HZ
- BC1200 i BC1600 max speed 199km/h przy częstotliwości 24HZ.

Ponieważ mój motocykl według papierów osiąga około 200 km/h zdecydowałem, że mogę sobie zamontować wyższy model z wieloma funkcjami, ale wskazujący tylko do 199 km/h.


Montaż samego licznika zależy od inwencji montującego. Można go zainstalować klasycznie, tak jak zrobiłem to ja

Obrazek

Można go też przykleić gdzieś do tablicy rozdzielczej, lub też wmontować w nią.

Zaletą prostego montażu jest to, że mogę go zawsze zabrać do domu i np. pokazać kolegom, że na spotkanie jechałem max. 180 km/h i ze średnią prędkością 120 km/h ;).

Najbardziej problematyczne jest zamocowanie samego sensora i "impulsatora". Ja problem ten rozwiązałem mocując sensor klasycznie do goleni amortyzatora za pomocą gumek dostarczonych w zestawie.

Zrezygnowałem natomiast z magnesu który jest przystosowany do montażu na szprychach rowerowych.
Zamiast tego naciąłem w prostokąty taśmę magnetyczną (można taką odzyskać np. ze starej lodówki) i skleiłem ją w klocek.
Następnie klocek ten przykleiłem do tarczy hamulcowej jak najbliżej piasty

Obrazek

Doszedłem do wniosku, że takie mocowanie nie powinno w żaden sposób wpłynąć na wyważenie koła.
Ponieważ nie chciałem, aby magnes był duży i ciężki, nie był on wystarczająco blisko sensora, aby go wzbudzać. W związku z tym zastosowałem prowizorkę w postaci kawałka drewna potraktowanego półokrągłym pilnikiem i wytytłanego w silikonie i zbliżyłem sensor do magnesu.

Na koniec zostaje tylko poprowadzenie przewodu biegnącego od sensora do licznika. Najlepiej dopiąć przewód za pomocą srytytek (paski jednorazowego zaciągnięcia do porządkowania i układania instalacji elektrycznej) do już istniejących przewodów.

Od tego momentu będziesz mógł delektować się całą masą mniej lub bardziej potrzebnych informacji.
Miłego śmigania życzy FIGER.
ObrazekObrazek
cziton
BS Brother
BS Brother
Posty: 620
Rejestracja: sob, 21 sty 2006, 14:36
Województwo: -
Lokalizacja: Straszyn SUZUKI Squad

Post autor: cziton »

kurcze to zes zrobil na mnie wrazenie, napewno cos takiego sobie sprawie tylko moze napisz ile kosztuje taki licznik.
Kiedy siędzę na maszynie totalny czuję luz
Włączam silnik, daję kopa, za mną tylko kurz.
tel. 608416704 Spik,GG 2677557
GSX 600F - sprzedana
SV 1000S K3/K4 - sprzedana
kuchar
The Real One
The Real One
Posty: 640
Rejestracja: śr, 15 lut 2006, 20:33
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymane Polubienia: 1

Post autor: kuchar »

i co duze sa roznice miedzy wskazaniami ?
pierwsza SUZI :) czerwona GS 500 E
a obecnie srebrna SV 650 S :D
figer
BS Brother
BS Brother
Posty: 1354
Rejestracja: sob, 29 paź 2005, 18:39
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Dobczyn

Post autor: figer »

Taki licznik na allergji jakies 56 PLN wiec tanizna.
Roznica wskazan w moim przypadku niewielka - na 120 km roznica w ODO 6 km mniej - czyli fabryczny mi ciutke zawyza predkosc.
W takim liczniku obwod kola programujesz z dokladnoscia do milimetra - wiec wskazania sa mega dokladne :wink:
ObrazekObrazek
daannoonn

Post autor: daannoonn »

Super pomysł chyba też sobie takie coś zamontuje :):)
dzięki za pomysła !!!



Pozdrawiam!!!
FRYC74

Post autor: FRYC74 »

Figer, to co zrobiłeś to mistrzostwo świata!!!!
Szacunek!!
Pozdrawiam
:twisted: :twisted: :twisted:
Rzeźnik

Post autor: Rzeźnik »

Mam w domu katalog Hein Gericke z 1996 roku w którym to liczniki rowerowe Sigmy Sport dedykowane były właśnie do motocykli a w szczególności do chopper`ów... Rozwiązanie nie jest nowe ale za to bardzo dobre :idea:
gruby

Post autor: gruby »

ja mam tylko obiekcje co do miejsca zamontowania magnesu ...

dawno temu jak zakładałem licznik w rowerze, w instrukcji jak byk napisane bylo, ze magnes ma byc w połowie promienia koła ...
Rzeźnik

Post autor: Rzeźnik »

gruby pisze:ja mam tylko obiekcje co do miejsca zamontowania magnesu ...

dawno temu jak zakładałem licznik w rowerze, w instrukcji jak byk napisane bylo, ze magnes ma byc w połowie promienia koła ...
to nie zmieni wskazań licznika a to dlatego,że zmienia się tyko prędkość z jaką porusza się magnes, za to częstotliwość pozostaje taka sama.
cziton
BS Brother
BS Brother
Posty: 620
Rejestracja: sob, 21 sty 2006, 14:36
Województwo: -
Lokalizacja: Straszyn SUZUKI Squad

Post autor: cziton »

Rzeźnik pisze:
gruby pisze:ja mam tylko obiekcje co do miejsca zamontowania magnesu ...

dawno temu jak zakładałem licznik w rowerze, w instrukcji jak byk napisane bylo, ze magnes ma byc w połowie promienia koła ...
to nie zmieni wskazań licznika a to dlatego,że zmienia się tyko prędkość z jaką porusza się magnes, za to częstotliwość pozostaje taka sama.
No tak przeciez kolo nie kreci sie wolniej im dalej od oski :) Ale ja jestem madry... hihihihi
Kiedy siędzę na maszynie totalny czuję luz
Włączam silnik, daję kopa, za mną tylko kurz.
tel. 608416704 Spik,GG 2677557
GSX 600F - sprzedana
SV 1000S K3/K4 - sprzedana
kukul

Post autor: kukul »

Pomysł dobry - daje to prawie to samo co komputer pokładowy w samochodzie :) co do zainstalowania magnesu to faktycznie jak najbliżej osi !! - częstotliwość będzie ta sama - czyli wskazania będą ok natomiast sam magnes będzie miał mniejszą prędkość obwodową a o za tym idzie będzie na niego działała mniejsza siła odśrodkowa niż na magnes umieszczony na obwodzie koła (np. jak ciężarek na krawędzi felgi) nie chciałbym zaliczyć takim odpadającym magnesem przy większej prędkości motoru !! Polecam model TAGRA - SIGMY SPORT m.in. dlatego, że ma możliwość wprogramowania dwóch średnic koła więc można jeden licznik stosować zarówno w motorze jak i w rowerze tylko przełączać się pomiędzy średnicami koła. (przebieg będzie się sumował) ale przynajmniej jeden licznik do dwóch urządzań w końcu nie jeździ się naraz na rowerze i motorze. (pewnie inne liczniki też mają możliwość zaprogramowania dwóch średnic ale ja od 3 lat używam TAGRY - narazie w rowerze ale już niedługo ;) - Pozdrawiam Kukul
Durward

Re: FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu

Post autor: Durward »

Witam!
Pomimo, że temat z paleolitu to chciałbym go odświeżyć.
Sprawa wygląda tak, że mój bandit ma zegary anglosaskie. Widoczne są zarówno Mph jak i km/h, ale przebieg liczony jest już tylko w milach, stąd pomysł na licznik rowerowy. No i wiadomo cała masa przydatnych funkcji typu zegar, termometr. Odkopałem ten temat ale licznika BC 500 już nawet używki nie można dostać.

Dlaczego zależy mi akurat na nim?
Właśnie ze względu tych magicznych 40Hz.
Dlaczego 40Hz jest takie istotne?
Ponieważ przyjmując obwód koła w GSF600N za 1880mm (17" + profil opony 70mm), przy 40obr/s mamy prędkość około 270km/h (maksymalna prędkość jaką licznik zmierzy prawidłowo).

Nowe liczniki sigma np 1609, 12.12, 16.12 itp wg moich obliczeń mają odświeżanie 25Hz, czyli przy tym obwodzie koła pokażą tylko 169km/h (potwierdzone przez demo na stronie producenta liczników).

Pytanie: Zna liczniki rowerowe, które odczytują wynik z częstotliwością przynajmniej 30Hz? Mile widziane funkcje: termometr, podświetlenie, wodoodporny. Cena tak do 150zł.

Ewentualnie jakie inne rozwiązania w tym budżecie proponujecie?
Ostatnio zmieniony czw, 3 kwie 2014, 15:14 przez Durward, łącznie zmieniany 2 razy.
Lechul
BS Brother
BS Brother
Posty: 6337
Rejestracja: wt, 4 maja 2004, 12:27
Województwo: śląskie
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu

Post autor: Lechul »

Bandziorek taki leciwy że licznik przebiegu jeszcze analogowy??
PLATOS VIOLETEROS CLASIKOS CLASIKEROS
RF 900 R
-----------------------------------------
NIE JEŹDZIJ SZYBCIEJ NIŻ FRUWA TWÓJ ANIOŁ STRÓŻ !!
私は自分の守護天使が飛ぶより速く運転しない。
573 258 254
Obrazek
Durward

Re: FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu

Post autor: Durward »

No leciwy, już 15 lat, ale może jeszcze chwilę pojeździ. Ale nie o tym temat :P w każdym razie jaki by nie był to komuś się może jeszcze ta wiedza przydać więc jakby ktoś miał jakiś trop to będę wdzięczny.
Macias
BS Brother
BS Brother
Posty: 2036
Rejestracja: śr, 8 mar 2006, 21:12
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Straszyn SUZUKI Squad

Re: FAQ - jak zamontować licznik rowerowy w swoim motocyklu

Post autor: Macias »

Durward pisze:No leciwy, już 15 lat, ale może jeszcze chwilę pojeździ. Ale nie o tym temat :P w każdym razie jaki by nie był to komuś się może jeszcze ta wiedza przydać więc jakby ktoś miał jakiś trop to będę wdzięczny.
Leszek tylko pytał czy licznik analogowy. Jeżeli miałbyś cyfrowy to prawdopodobnie liczniki da się przestawić na kaemy.
Kiedy siedze na maszynie, totalny czuje luz...

MZ ETZ 251
Bandit 600N '98-sprzedany
SV 1000S '03 + Yoshi TriOwal-sprzedany
Hayabusa K8 + TwoBrothers-sprzedany
Hayabusa K9-sprzedany
kom: 505-173-368.
ODPOWIEDZ