Oś koła, a oś kierownicy-problemik.
Moderator: Emil
Oś koła, a oś kierownicy-problemik.
W swoim moto zdemontowałem owiewki i zauważyłem, że oś koła i oś kierownicy chyba nie są do siebie równolegle. Lagi wydają się proste.Po poluzowaniu srub ściskających lagi w półkach można popróbować ustawić koło, ale po skreceniu chyba wszystko wraca do stanu poprzedniego. Czy ktoś z was zetnkął sie z taki problemem, czy np. po wymianie oleju w lagach jakoś się je ustawia "w osi " ? W sumie moto prowadzi się dobrze , ale może... ?
czyli, że patrząc na koło z góry jest pochylone na bok?
jeśli tak to mniemam:
1. długości lag są nie równe
2. nie są osadzone w półkach n tych smych wysokościach
3. wygjęta półka
4. wykrzywiona oś koła / choć wątpię /
5. oś kierownicy / osadzonej w główce ramy / nie jest równoległ do osi lag, przy fakcie ,ze lagi są proste - czyli problem z półką
6. problem z łożyskami koła lub gniazdami
ciężko na odległość ocenić, ja stawiam na długości lag= sprążyny zużyte lub różna ilość lub gęstość oleju
jeśli tak to mniemam:
1. długości lag są nie równe
2. nie są osadzone w półkach n tych smych wysokościach
3. wygjęta półka
4. wykrzywiona oś koła / choć wątpię /
5. oś kierownicy / osadzonej w główce ramy / nie jest równoległ do osi lag, przy fakcie ,ze lagi są proste - czyli problem z półką
6. problem z łożyskami koła lub gniazdami
ciężko na odległość ocenić, ja stawiam na długości lag= sprążyny zużyte lub różna ilość lub gęstość oleju
to jak osadzisz lagi w półkach ma bezpośredni związek z geometrią motocykla
jeśli zamocujesz lagi na samych końcach /oczywiście w granicach możliwości/ to wygodniej siedzisz i jazda na wprost może być przyjemniejsza /choć nie zawsze/
jeśli wsuniesz lagi mocno w półkę, motocykl zostanie pochylony do przodu, zmieni się środek ciężkości, zostanie zwiększony nacisk na przednie koło, moto bedzie bardziej zwrotne w zakrętach - ale nie ma niec za darmo - odciążysz trochę tylne koło i bedzie miało tendencje do blokowania się i tańczenia przy silnym hamowaniu.
oczywiście należy pamiętać o korekcji ustawien zawieszeń -jeśli takowe są / napięcie wstępne i tłumienia odbicia i dobicia / - bo ulegną zmianie samoistnie
generalnie lagi muszą być osadzone jednakowo !! to warunek...
jeśli zamocujesz lagi na samych końcach /oczywiście w granicach możliwości/ to wygodniej siedzisz i jazda na wprost może być przyjemniejsza /choć nie zawsze/
jeśli wsuniesz lagi mocno w półkę, motocykl zostanie pochylony do przodu, zmieni się środek ciężkości, zostanie zwiększony nacisk na przednie koło, moto bedzie bardziej zwrotne w zakrętach - ale nie ma niec za darmo - odciążysz trochę tylne koło i bedzie miało tendencje do blokowania się i tańczenia przy silnym hamowaniu.
oczywiście należy pamiętać o korekcji ustawien zawieszeń -jeśli takowe są / napięcie wstępne i tłumienia odbicia i dobicia / - bo ulegną zmianie samoistnie
generalnie lagi muszą być osadzone jednakowo !! to warunek...
Witam.
Spokojnie jack_ripper. Nie musisz mieć krzywych półek. Czasem jest tak, że ktoś zmontuje najpierw lagi "na gotowo" a dopiero później przykręci koło. Może (podkreślam to "może") wówczas stać się tak, że po skręceniu pierwszej lagi na max, otwory dla drugiej nie są idealnie w osi. Może być tego przyczyną trywialne zabrudzenie lagi montowanej jako pierwszą. Moja rada: postaw moto tak, żeby przednie koło było w powietrzu a cały motocykl stał stabilnie; wyjmij koło i odkręć lagi (pamiętaj o zaciskach hamulcowych ); dokładnie przeczyść otwory w półkach i same golenie lag; umieść lagi w półkach i lekko skręć; zamocuj koło i hamulce; postaw moto na kołach i naciskaj na przód (bez hamulca, najlepiej opierając koło o ścianę lub krawężnik), skręć lagi na max.
Jeśli to nie pomoże a lagi są proste - dopiero martw się o półki
PS. Jeśli lagi i pólki są proste, to przy prawidłowym skręceniu niewielka różnica długości lag lub nierównomiernie "miękkie" sprężyny nie mają wpływu na równoległość lag i płaszczyzny (nie osi )koła.
Pozdrawiam.
hikor
Spokojnie jack_ripper. Nie musisz mieć krzywych półek. Czasem jest tak, że ktoś zmontuje najpierw lagi "na gotowo" a dopiero później przykręci koło. Może (podkreślam to "może") wówczas stać się tak, że po skręceniu pierwszej lagi na max, otwory dla drugiej nie są idealnie w osi. Może być tego przyczyną trywialne zabrudzenie lagi montowanej jako pierwszą. Moja rada: postaw moto tak, żeby przednie koło było w powietrzu a cały motocykl stał stabilnie; wyjmij koło i odkręć lagi (pamiętaj o zaciskach hamulcowych ); dokładnie przeczyść otwory w półkach i same golenie lag; umieść lagi w półkach i lekko skręć; zamocuj koło i hamulce; postaw moto na kołach i naciskaj na przód (bez hamulca, najlepiej opierając koło o ścianę lub krawężnik), skręć lagi na max.
Jeśli to nie pomoże a lagi są proste - dopiero martw się o półki
PS. Jeśli lagi i pólki są proste, to przy prawidłowym skręceniu niewielka różnica długości lag lub nierównomiernie "miękkie" sprężyny nie mają wpływu na równoległość lag i płaszczyzny (nie osi )koła.
Pozdrawiam.
hikor
Słuchaj jak kiedyś miałem dzwonka na H... jednoślad MTX to znaczy nie weszłem w zakręt i poszła na płot wszystko to były oponki crossowe ale wrcając do teamtu a nie się tłumaczać to potem jak rozebrałem przody i złożyłem jeszcze raz też miałem takie akcje że koło było prosto a pózniej się przekrzywiało minimalnie póznije okazało się że jeden lag jest wybity a wogóle po nim tego nie było widać
Pozdro
Pozdro
Witam.
Konstrukcja układu oś koła<->gniazda osi, wyklucza (z założenia) możliwość odchylania płaszczyzny koła w przypadku słabiej działającego jednego amortyzatora (zakładam wciąż, że półki i lagi są proste i dobrze skręcone no i, że przypadek nie jest ekstremalny, np. brak sprężyny ). Nieprzypadkowo oś wykonana jest z wysokogatunkowej stali. Gdyby tak nie było, w zakrętach płaszczyzna koła nie byłaby równoległa do lag co skutkowałoby "poważnym zaburzeniem" kierowalności motocykla he he he
Pozdrawiam.
hikor
Konstrukcja układu oś koła<->gniazda osi, wyklucza (z założenia) możliwość odchylania płaszczyzny koła w przypadku słabiej działającego jednego amortyzatora (zakładam wciąż, że półki i lagi są proste i dobrze skręcone no i, że przypadek nie jest ekstremalny, np. brak sprężyny ). Nieprzypadkowo oś wykonana jest z wysokogatunkowej stali. Gdyby tak nie było, w zakrętach płaszczyzna koła nie byłaby równoległa do lag co skutkowałoby "poważnym zaburzeniem" kierowalności motocykla he he he
Pozdrawiam.
hikor
-
- Lajtowy Motonita
- Posty: 724
- Rejestracja: czw, 8 wrz 2005, 22:05
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Biedrusko
pomysła z prostowaniem nie był najlepszy, tak czy siak ci sie będzie gieło/gło/krzywiło (polska mowa nie być trudna ) w tym smamym miejscu, co innego jakby to nie było "rurką" tylko coś na wzór pręta to jeszcze, ale w tym przypadku polacałbym kupno prostych, może używane się gdzieś dorwie, w sumie jeszcze troche czasu ci zostało na szukanie, bo zima sie już powoli zawija
SV 1000 S '04 *** FZS600 '03 *** SV 1000 S '03 *** GSX-F 600 '98 *** GS 500 E Five Stars '97 *** J... jednoślad TS 350 '89
tel. 602-810-996
http://www.bikepics.com/members/meyer2/
tel. 602-810-996
http://www.bikepics.com/members/meyer2/